Sportivii și legumele/ Cum o duc sportivii pe legume

Nu toți oamenii sunt la fel de afectați de mitul superiorității proteinei de origine animală. Dacă în cazul oamenilor de rând mai putem accepta că se pot descurca și fără cărniță dimineața, la prânz și seara, ei bine, când vine vorba de sportivi lucrurile se schimbă. Aici știm sigur că sunt alte nevoi și că performanța sportivă este clar afectată de o dietă bazată pe fructe și legume, nu? N-ai, bă, cum să alergi, când ești pe mazăre! Nu trebuie să citim studii, știm noi, adică nu avem nevoie să confirmăm.

Poate au ajuns pe la urechile noastre numele unor sportivi care pretind că se bazează pe vegetale, precum Lewis Hamilton, Scott Jurek, sau dacă vreți de pe la noi, Andrei Roșu, Marius Mitrache, dar de unde știm că spun adevărul? Poate mint. Din ce în ce mai mulți sportivi de renume vorbesc despre beneficiile acestei diete însă acest lucru nu îi oprește, desigur, pe cârcotași să spună – “bine, bine, sunt câțiva, au rezultate, dar dacă e așa de bună dieta asta, de ce nu e plin de campioni vegani”? Sunt mai multe explicații pentru asta. Una ține de statistică – vegetarienii, veganii sunt în continuare foarte puțini, nu avem cum să vedem la fel de mulți sportivi vegani și vegetarieni pentru simplul motiv că sunt o minoritate în societatea noastră. O altă posibilă explicație ține de psihologie și de faptul că în chestiuni în care plutesc atât de multe preconcepții, oamenii se feresc să vorbească deschis despre asta. Se feresc astfel de comentarii răutăcioase și de pierdut timp cu explicații interminabile despre ce mănâncă, când și cum. B-urile, de unde îți iei B-urile, mă tot întreabă unii oameni care au citit probabil un articol insuficient documentat.

Din fericire, sportivii nu sunt lăsați la greu de știință. Celebra revistă științifică Nature a publicat la sfârșitul lunii trecute un studiu apărut în Jurnalul European de Nutriție Clinică, cu un titlu clickbait, ce e drept: „Este o dietă vegană dăunătoare anduranței și forței musculare?”

Concluziile studiului au fost că o dietă vegană nu afectează cu nimic aceste performanțe, ba chiar că anduranța submaximală (cea solicitată de un maraton, nu de un sprint) ar putea fi mai mare în rândul veganilor comparat cu omnivorii. Practic, rezultatele studiului contrazic credința populară potrivit căreia nu poți performa fără jumări sau omlete cu 7 ouă la micul dejun! Pentru cei curioși să afle mai multe recomand articolul din Nature.

Distribuie:

Copiază linkul
Linkul a fost copiat