Refluxul gastroesofagian și dieta

Pentru că tot am început ieri să vorbim despre sistemul digestiv, vă propun să mergem astăzi în detaliu și să discutăm despre o altă problemă de sănătate care pornește la acest nivel și pentru care soluțiile se găsesc – surpriză – tot în farfurie. E vorba de refluxul gastroesaofagian – o afecțiune digestivă cronică în care acidul (și uneori și bila) din stomac ajung în esofag.

Este una dintre cele mai comune probleme ale sistemului digestiv, cu siguranță cu toții avem pe cineva în familie care suferă de pe urma senzației de gust acru-amar în gură sau de arsură în piept sau stomac, după anumite mese. Studiile epidemiologice ne arată că în România suferă de această boală undeva între 15-25% din populație. Și eu am avut aceste probleme, până să-mi schimb modul de alimentație.

Problemele nu se opresc însă aici, întrucât refluxul acid poate conduce în cele din urmă la o inflamație cronică. Aceasta generează schimbări la nivelul mucoasei esafogului și poate crește riscul apariției cancerului esofagian. În ultimii douăzeci de ani au apărut mai multe studii care au scos în evidență legătura dintre dietă, această condiție precanceroasă (numită și esofag Barrett) și cancerul la esaofag. Cea mai consistentă asociere a apărut între acest tip de cancer și consumul de alimente cu un conținut ridicat de grăsimi. O altă asociere importantă a fost făcută cu consumul de carne roșie și carne procesată.

Un meta-studiu publicat în 2013 în Jurnalul Mondial de Gastroenterologie care a analizat 27 de studii, a concluzionat că un consum ridicat de carne roșie crește riscul de cancer esofagian.

Ca urmare a acestor studii, mai multe organizații de sănătate publică din lume au recomandat reducerea consumului de carne roșie și carne procesată. Între ele, și Institutul American de Cercetare a Cancerului, care precizează pe site-ul propriu următoarele – nu aveți nevoie să consumați carne roșie pentru a obține nutrienții de care corpul are nevoie, însă dacă insistați să o faceți nu consumați mai mult de 3 porții pe săptămână sau nu mai mult de 500 de grame pe săptămână. În privința cărnii procesate, sunt mai duri și sugerează că ar fi mai bine să ne punem pofta în cui. Ce vă tot spun și eu aici…

Distribuie:

Copiază linkul
Linkul a fost copiat