Câtă proteină ne trebuie?

Poveștile despre proteine au mers tare bine în ultimii ani. Îmi scriu oameni care vor să fie mari: „ă, mănânc peste două grame de proteină per kilogram corp, am citit că așa e bine. frate, oprește-te, nu citești ce trebuie!”
Sigur că discuțiile bazate pe studii sunt plictisitoare. Îți iau ochii articolele de promovare a unor diete proteice, precum Atkins sau Paleo (fiecare având mai multe variații) și vlogurie făcute de „influenceri”, care ne învață cum să ne creștem masa musculară. E și normal, pentru că aici ni se spune ceea ce vrem să auzim: că putem slăbi sau câștiga masă musculară foarte ușor, în câteva zile!

Să începem, așadar, cu ce știm, din surse de încredere, despre câtă proteină ar trebui să consumăm zilnic. Și asta pentru că, niciodată nu ar trebui să înlocuim rezultatul unor studii făcute de-a lungul mai multor ani cu mii și mii de oameni cu povestea de succes, nu zic nu, a unei singure persoane. Oricât de simpatică ar fi acea persoană. Mai ales că astfel de diete ne pun serios în pericol sănătatea.

Literatura de specialitate ne spune că aportul de proteine al unei persoane ar trebui să fie de un minim de 10% și un maxim de 35% din caloriile consumate zilnic. Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară ne spune că necesarul zilnic de proteine ar trebui calculat în funcție de vârstă, sex, greutate corporală și gradul de activitate și că o medie pentru adulți, spre exemplu, ar fi de 0.83 grame per kg de greutate corporală. Oamenii activi, mai ales cei care vor să pună masă musculară, au nevoie de mai mult, firește – dar se pare că până și sportivii de mare performanță nu au nevoie de mai mult de dublu față de oamenii cu o activitate fizică moderată.

La întrebarea există așa ceva precum prea multă proteină, răspunsul oamenilor de știință e simplu: da.
Oamenii care au o dietă foarte bogată în proteine au un risc mai mare de a face pietre la rinichi. Și – pentru că, de cele mai multe ori, aleg surse de origine animală pentru proteine – că, na, nu e proteină dacă nu vine de la animal, există chiar medici care spun prostia asta – consumă și mai multă carne roșie și procesată, implicit cantități mari de grăsimi saturate. Iar asta crește serios riscul de a dezvolta boli cardiovasculare și cancer de colon. Așadar, grijă mare, prea multă proteină, mai ales cea de origine animală, poate dăuna grav sănătății, pe termen lung.

Distribuie:

Copiază linkul
Linkul a fost copiat