Cu ce ne-a greșit soia?

Pentru că mai multă lume mi-a sugerat în ultima vreme, în comentarii, să spun ceva și despre soia, am zis să mă ocup un pic de subiect. Soia este acea leguminoasă care împarte lumea în două. Îi avem pe de o parte pe cei care o consideră responsabilă de o grămadă de nenorociri, cum ar fi cancer sau creșterea sânilor la bărbați (ginecomastie). Hm, și eu mă chinui la sală, frate! Tot aici sunt și cei de vârsta mea, care au crescut în comunism și care zis: lasă-mă, frate, că am băgat salam cu soia ca nebunul, nu vreau să mai aus de soia. De cealaltă parte, îi avem pe cei care îmbrățișează această leguminoasă în toate formele ei.

Dincolo de toate miturile care s-au creat trebuie să știm că există și motive obiective pentru care unii oameni nu pot consuma soia, și anume alergiile. În privința valorilor nutritive soia stă foarte bine: la 100 de grame conține 36 de grame de proteine, 19 grame de grăsime, 30 grame de carbohidrați, 9 grame de fibre. Mai conține fitosteroli — frați vegetali ai colesterolului, care inhibă prin competiție absorbția acestuia, vitamine și minerale. Tocmai acest conținut ridicat de nutrienți a convins bucătăria asiatică să o folosească timp de sute de ani. Asta și versatilitatea ei.

Meta-analizele studiilor observaționale de până acum ne spun așa: cei care consumă soia au în general un risc redus de boli cardiovasculare. Ce vă tot spun despre leguminoase. La fel, acest consum se corelează cu un risc redus de cancer la sân și mortalitate și cu un risc scăzut de deces chiar și după 10 ani după tratamentul urmat pentru cancerul mamar. În cazul bărbaților se corelează cu un risc scăzut de cancer de prostată. Un studiu făcut pe atleți a arătat și că nu apar diferențe în nivelurile hormonale după ce, timp de 12 săptămâni, le-au fost administrate zilnic proteine de soia. Efectele negative nu sunt statistici, ci rarități demne de studii de de caz, cum este acela al unui bărbat de 60 de ani care s-a confruntat cu libido scăzut după ce a consumat aproape 3 litri de lapte de soia pe zi, timp de luni de zile, fapt rămas consemnat de literatură fix cu titlul de „un caz neobișnuit”.

Deci, atât timp cât consumăm soia la fel ca orice alt aliment, cu măsură, nu avem decât beneficii. La fel ca în cazul celorlalte leguminoase.

Distribuie:

Copiază linkul
Linkul a fost copiat