Ce lapte vegetal să alegem?

Trăim vremuri interesante în care avem, din fericire, pe ce pune mâna în magazin, dacă ne dorim să reducem consumul de produse de origine animală. De ce să facem asta? Păi, chiar și Organizația Mondială a sănătății recomandă, chiar dacă nu auziți vorbindu-se despre asta la tv. Na, industria cărnii și a laptelui bagă mulți bani să NU vorbim despre asta.

Cu siguranță produsele care se regăsesc astăzi pe rafturile cu alternative vegetale la carne sau lactate nu erau acolo în urmă cu 5 ani. Așa stă treaba și cu laptele vegetal căruia îi zicem așa – lapte – pentru că seamănă la culoare, seamănă la ambalaj și servește același scop ca laptele de vacă. Dacă ne uităm pe etichetele, însă, vom observa că de cele mai multe ori se cheamă „băutură vegetală de x” sau „alternativă vegetală la”. Nu vom vorbi despre etichetă, însă, deși e și acesta un subiect interesant, ci despre conținutul nutrițional.

Multă lume crede că laptele vegetal conține mai multe zaharuri decât laptele de vacă, întrucât sunt adăugate. Putem oricând compara informațiile nutriționale alegând două cutii la întâmplare și vom observa că, de cele mai multe ori, laptele de văcuță conține natural mai multe glucide decât alternativele vegetale. În privința conținutului de proteine, cel mai apropiat lapte de cel de vacă este cel de soia – undeva la 7-8 grame de proteină la o cană (cel de vacă având 8 gr/cană). Cel de ovăz are și el undeva la 4 gr de proteine la cană. Cele mai sărace în proteine sortimente vegetale sunt cele din migdale, orez și cocos. Cel mai bogat în calorii este laptele de orez, urmat de ovăz, soia, cocos și migdale. Așadar, dacă ne dorim să ne reducem numărul de calorii, cel de migdale este cel mai potrivit. Laptele de cocos are cele mai multe grăsimi – în jur de 6 gr de grăsimi/cană și cel mai mare conținut de grăsimi saturate. Cel de ovăz are undeva la jumătate.

Indiferent ce tip de lapte vegetal am alege însă, putem căuta acele variante care sunt suplimentate cu vitamina D, calciu, B12. Majoritatea sunt fortificate astfel încât o cană să asigure o treime din doza zilnică recomandată din aceste vitamine și minerale. Printre iubitorii de cafea, pare să fie un consens că laptele de ovăz e cel mai adecvat preparării băuturilor pe bază de cafea.

Distribuie:

Copiază linkul
Linkul a fost copiat