Cu ce ne-au greșit cartofii?

Așa cum idealizăm anumite alimente, numindu-le super-alimente, alimente-minune, la fel avem tendința uneori de a le demoniza pe altele. Cartoful, săracul, a intrat în această categorie rău-famată de-a lungul timpului, însă, vă spun, m-am documentat, n-are, fraților, cartoful nicio vină!

Contrar acestor bârfe care circulă despre el, cartoful este plin de vitamine, minerale, fitochimicale – toate utile organismului nostru. Un cartof de mărime medie (până în 200 de grame, incluzând coaja) conține așa: 168 de calorii, 5 grame de proteină, 37 grame carbohidrați din care 4 grame fibre, 24 miligrame de sodiu și 2% din necesarul zilnic de calciu, 37% din cel de vitamina C, 31% din cel de B6, 27% din cel de potasiu și 20% din cel de mangan. Și colesterol zero!

Cartoful este totodată și o sursă bună de antioxidanți și de amidon rezistent. Interesant la acest tip de amidon este faptul că nu este digerat la nivelul intestinul subțire, rezistă digestiei – așadar. Acesta este procesat de bacteriile “bune” de la nivelul colonului și nu declanșează glicemia sau producția de insulină. Studiile arată că atât de hulitul cartof ajută la creșterea rezistenței la insulină, diminuând deci riscul unor boli precum diabetul zaharat.

Cartofii sunt și foarte sățioși, având un conținut ridicat de fibre. Așadar ne pot ajuta să slăbim, deși ne plângem adesea că ne îngrașă. Sigur că ne pot și îngrășa dacă îi mâncăm nu copți, fierți sau la abur, ci sub formă de cipsuri saaau… prăjiți. În aceste forme nu cartofii, ci decizia noastră de a-i mânca prăjiți în foarte mult ulei, ceea ce adaugă numeroase calorii, ne îngrașă!

Un tip de cartof pe care noi nu-l prea consumăm, deși ar trebui să o facem mai des, este cartoful dulce. Acesta conține vitamina A din bleșug, spre deosebire de cartoful normal, care nu conține, și stă un pic mai bine și în privința fibrelor, a calciului, a vitaminei B6 și vitaminei C. E bine, deci, să îi alternăm în alimentație și să facem la fel cu toate fructele și legumele, ca să ne luăm nutrienții din cât mai multe surse.

Cât timp nu îi îmbibăm de ulei și nu îi înecăm în cașcaval sau diverse sosuri, cartofii sunt prietenii noștri. Să-i scoatem, deci, despre lista neagră.

Distribuie:

Copiază linkul
Linkul a fost copiat